Începând cu luna noiembrie vom avea o serie de postări lunare pe pagina noastră de Blog. Green School este o mare comunitate ai cărei membri învață împreună. Copii, educatori, părinți, voluntari, echipa de management, cu toții putem să facem cereri și oferte de activități și de proiecte, așa că de data aceasta le-am propus părinților să scrie despre ce însemnă Green School pentru ei.
Jurnal de părinți verzi va aduce mai aproape de voi părerile părinților din comunitatea Green School, vom vedea școala și grădinița prin ochii lor și vom descoperi noi laturi ale organizației noastre. Luna aceasta puteți citi opinia Isabelei Alexandru, mămică de copil în clasa I. Ai nevoie de detalii despre noi? Uită-te pe site-ul nostru, pe pagina de facebook, scrie un mail sau dă-ne un telefon. Zilele lunii octombrie au adus noi prieteni comunității Green School. Participanții proiectului NatureWise, finanțat prin programul Erasmus+, au ajuns la Cluj-Napoca și au început activitatea în spațiile noastre educaționale.
Proiectul NatureWise este coordonat de Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca și găzduit de Green School România, în parteneriat cu organizații din Kosovo, Azerbaijan, Republica Moldova și Armenia. În perioada septembrie 2018 - august 2019, 8 voluntari internaționali vor participa, 4 zile pe săptămână, la diferite activități ale copiilor. Ei vor interacționa cu copiii printr-o multitudine workshop-uri: pictură, șah, știință, gătit în bucătăria pedagogică, grădinărit. Pe lângă aceste ateliere ei vor lucra la dezvoltarea spațiului exterior, creând și alte spații educaționale și dezvoltând politica noastră de sustenabilitate. Scopul proiectului este de a dezvolta conexiunea cu natura pentru toți actorii implicați (voluntari, organizații partenere, comunitatea locală), dezvoltarea abilităților profesionale pentru cei 8 voluntari implicați, crearea de contexte creative de învățare outdoor, care facilitează învățarea și conectarea la natură. Impactul proiectului va fi diversificat și specific pentru fiecare dintre părțile interesate: dezvoltarea personală și profesională a voluntarilor, dezvoltarea metodologiilor educaționale alternative, creșterea capacității organizaționale pentru parteneri, promovarea oportunităților internaționale de voluntariat pentru tinerii din comunitatea locală, sporirea gradului de inovare în proiectele de voluntariat. Participanții primului stagiu de 6 luni (septembrie-februarie) au venit la noi din cele 4 țări. În prima fază a proiectului tinerii au participat la activități de team building, training în educație non-formală, managementul grupului și facilitare grafică, organizate la sediul CVCN. După această perioadă de „inițiere” și câteva vizite pe Aleea Bucura nr. 22, au avut parte de introducerea în diferite filosofii educaționale, au cunoscut filosofia și principiile Green School, au discutat despre elementele esențiale ale educației prin iubire și au observat copiii. După această pregătire temeinică Firangiz, Mariam, Marin și Shehide au propus diferite ateliere pentru prin care copii își vor exersa și îmbunătăți abilitățile de comunicare în limba engleză. Curios cum facem lucrurile? Uită-te pe site-ul nostru, pe pagina de facebook, scrie-ne un mail sau dă-ne un telefon. În perioada 1-7 octombrie 4 tineri participanți Green School Romania, însoțiți de colega noastră Diana (lider de grup), au călătorit la Wroclaw pentru a participa la un schimb de tineri în cadrul proiectului Erasmus+, Root into Time'n'Space. După o zi de odihnă, i-am luat la întrebări, să aflăm cum s-au simțit, ce au învățat, care a fost programul lor în timp de o săptămână. Tinerii din România au participat la acest proiect împreună cu tineri din Macedonia, Bulgaria, Spania și Polonia. Ei ne-au povestit că în prima zi, într-o atmosferă relaxantă (care s-a menținut pe durata întregului proiect), au avut activități de team building, orientare și cunoaștere, organizat la sediul organizației de primire, Tratwa. Au rămas plăcut impresionați de vizita unui atelier pentru oameni fără adăpost, unde din materiale reciclate, oamenii fără adăpost și voluntarii pregăteau piese de mobilier, iar banii proveniți din vânzarea acestora revenea organizației, pentru a-i ajuta pe cei în nevoie. Fiecare grup de participanți a fost responsabil de prezentarea propriei culturi, în cadrul unei seri interculturale. Seara românească s-a lăsat cu jocuri din copilărie și distracție, bucurii culinare din bucătăria românească: gogoși, plăcinte cu smântână și brânză, plăcintă cu mere, caramele și ciocolată de casă. Participanții Green School au organizat și o șezătoare în care au oferit colegilor din celelalte țări medalioane din lemn și invitații cu modele tradiționale, pe care ei puteau să le coloreze. Ziua a doua a început cu workshopuri interculturale, prin intermediul cărora participanții au cunoscut mai bine culturile țărilor din care au venit colegii lor, au participat la prezentări despre ecologie și ecologizare. Următoarele zile au trecut cu construirea mini serelor, a grădinilor verticale, cu decorarea cauciurilor și a paleților, pentru grădină. Fiecare particiant a avut libertatea de a alege activitatea în care să se implice. Au avut și șansa să viziteze centrul orașului Wroclaw, să se plimbe prin Grădina Botanică și să se bucure de arhitectura unică a acestui oraș splendid. În ultimele două zile (zilele 6 și 7) participanții s-au implicat în jocuri de cooperare, au primit certificatele Youthpass și au organizat Petrecerea „Tricourilor Albe”, petrecere la care toți au venit cu câte un tricou alb și de la care au plecat cu multe mesaje scrise pe acesta. Coordonatorul grupului din România, Diana, consideră acest schimb „o ocazie foarte bună pentru a învăța despre alte culturi și de a înțelege oamenii, felul în care gândesc și văd ei lumea.” Photo credit: Adrián Aguilar.
Luni, 1 octombrie, Green School a primit vizita unui grup de 10 studenți din Germania, de la Hochschule Emden, Facultatea de Asistență Socială și Sănătate. Tinerii studenți au venit în România în cadrul unui proiect care durează 10 zile, și vizitează zone defavorizate în diferite părți ale României. Ei au participat la activități în Pata Rât, dar auzind de centrul nostru educațional și-au dorit să-l viziteze. Ei au petrecut 2 ore la Green School, timp în care au vizitat grădina pedagogică, cireșul pe care se cațără copiii, sălile de grădiniță și școală, am povestit despre proiectele noastre, despre filosofia educațională Green School și au interacționat cu copiii, întrebându-i și răspunzând la întrebările acestora. Au fost interesați atât de partea educațională cât și de cea logistică, la sfârșitul întâlnirii exprimând dorița de a se întoarce în România și la Green School și prin cadrul altor proiecte. „Dacă nu privești problema ca pe o problemă, este problema încă o problemă?”
Dacă am privi conceptul de „Green School” ca un scaun am putea spune despre el că este un scaun cu spătar, în care cele 4 picioare ar fi: contextul social, contextul economic, contextul geografic (în care școala se află), iar spătarul ar fi NATURA. Ca să putem sta în siguranță pe acest scaun avem nevoie de toate picioarele, așa că nu putem să ignorăm ceea ce se întâmplă în ultimii ani în ceea ce privește definirea familiei. Copiii de vârstă școlară (6 - 9 ani, în cazul nostru) deja știu care este subiectul votului din week-end-ul 6-7 octombrie și au propriile păreri despre acesta. De asemenea, faptul că suntem în al doilea an educațional în care avem materii precum „Drepturile omului”, „Educație pentru pace”, „Activism”, „Educație sexuală” și „Dezvoltare personală” îi ajută pe copii să-și formuleze propriile păreri, cu argumente, curiozități și întrebări, într-un stil nonviolent, bazat pe empatie (așa cum educăm noi în Green School). De asemenea, copiii știu că adulții din Green School au ales să scrie această știre și au fost întrebați dacă ar vrea ca părerile lor să fie încluse în text. Așa că acest mesaj vine din sufletele noastre, de oameni de diferite vârste. În Green School creștem oameni care să se cunoască pe ei înșiși, care să fie capabili să-și recunoască emoțiile și sentimentele, dorințele și pasiunile, limitele și oportunitățile. Creștem oameni care nu asociază o acțiune, o culoare sau o meserie cu un gen anume, oameni curajoși care să-și asume riscuri, să aibă inițiativă și disciplina de a finaliza ceea ce-și doresc și care să încerce încă o dată, în alte moduri, ceva ce nu le-a ieșit. În Green School, ca în multe alte centre educaționale, școli și familii, crește o generație de oameni care pot comunica empatic, nonviolent, cu respect și grijă față de sine, față de ceilați și față de natură și față de lume. Astea sunt valorile comunității noastre. Copiii și adulții din Green School știu că ei pot iubi pe oricine și-și definesc familia așa cum este ea în sufletele lor. Atâta timp cât există iubire și acord de toate părțile, oricine poate forma o familie cu oricine. Și pentru că tocmai i-am întrebat care este opinia lor despre votul de mâine, cităm din părerile copiilor: „Oricine poate să iubească pe oricine” (M., 7 ani) „Vreau să se poată căsători o fată cu o fată, un băiat cu un băiat sau oricine cu oricine” (P., 7 ani) „Cel mai important este să ne iubim” (S., 7 ani) „O familie este făcută din oricine” (V., 5 ani) „Cum ne ducem acolo? Stăm la coadă sau protestăm?” (M., 7 ani) „Mie nu mi se pare ok asta, pentru că nu avem voie să votăm, noi copiii.” (M., 7 ani) „Putem să stăm lângă părinți și să vorbim cu ei” (S., 7 ani) „Două fete, dacă se iubesc, pot să fie o familie” (S., 6 ani) „Eu cu mama mea suntem o familie” (A., 6 ani) „Să se poată căsători o fată cu o fată e ok” (A., 6 ani) „Două fete sunt o familie dacă au copii” (S., 7 ani) Echipa Green School este recunoscătoare discuțiilor din ultima perioadă, indiferent de argumentele pro sau contra unei anumite idei. Suntem recunoscători pentru că „problema” a devenit oportunitate de învățare. Pentru că așa cum spuneam la începutul acestui text, dacă nu vedem problema ca o problemă, ea nu mai este o problemă. Indiferent de rezultatul acestui referendum noi vom continua munca noastră în a crește copii care au propriile păreri, care pot fi opuse opiniilor altor colegi sau opuse părerilor adulților. Așa cum avem grijă să construim pentru ei un mediu de învățare în care „bravo”, „așa da”, „perfect”, „așa nu” să nu fie lucruri pe care ei să le audă de la educatori, pentru a nu se raporta la standardele acestora ci la propriile standarde, așa avem grijă atunci când ne prezentăm opiniile personale să-i încurajăm să gândească cum vor ei, nu cum s-ar aștepta adulții. Și se pare că funcționează - anul trecut educațional am avut un protest în birou, organizat de echipa „Supereroii”. Au protestat atunci pentru că în Green School nu mâncăm zahăr. A fost dreptul lor să protesteze, iar echipa de management i-a ascultat, le-a oferit motivația pentru care am ales să nu se consume zahăr în Green School și au ajuns împreună la o concluzie: vor face din folosirea zahărului experiențe de învățare (ceea ce s-a și întâmplat: au gătit papanași pe care i-au vândut părinților, în ziua de antreprenoriat; în altă zi au folosit zahăr la experimente chimice). Noi, echipa Green School, nu credităm acest referendum cu prezența noastră. Iubirea nu se votează. Și ne asumăm asta cu toții: Antonia, educator Bianca, educator Bogdan, coordonator voluntari internaționali, Diana, coordonator voluntari internaționali, Firangiz, voluntar internațional, Greta, educator, Ida, educator, Ilona, coordonator comunicare, Leona, educator, Mariam, voluntar internațional, Marin, voluntar internațional, Nadia, coordonator general, Nora, educator, Radu, educator, Ramona, educator, Sheide, voluntar internațional, Sonia, coordonator educațional, Sorana, educator recomandăm ca week-end-ul ăsta să vă-ntâlniți cu Mama Natură și să petreceți un week-end în familie, așa cum simțiți voi. Zilele lunii octombrie au adus noi prieteni comunității Green School. Participanții proiectului NatureWise, finanțat prin programul Erasmus+, au ajuns la Cluj-Napoca și au început activitatea în spațiile noastre educaționale.
Proiectul NatureWise este coordonat de Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca și găzduit de Green School România, în parteneriat cu organizații din Kosovo, Azerbaijan, Republica Moldova și Armenia. În perioada septembrie 2018 - august 2019, 8 voluntari internaționali vor participa, 4 zile pe săptămână, la diferite activități ale copiilor. Ei vor interacționa cu copiii printr-o multitudine workshop-uri: pictură, șah, știință, gătit în bucătăria pedagogică, grădinărit. Pe lângă aceste ateliere ei vor lucra la dezvoltarea spațiului exterior, creând și alte spații educaționale și dezvoltând politica noastră de sustenabilitate. Scopul proiectului este de a dezvolta conexiunea cu natura pentru toți actorii implicați (voluntari, organizații partenere, comunitatea locală), dezvoltarea abilităților profesionale pentru cei 8 voluntari implicați, crearea de contexte creative de învățare outdoor, care facilitează învățarea și conectarea la natură. Impactul proiectului va fi diversificat și specific pentru fiecare dintre părțile interesate: dezvoltarea personală și profesională a voluntarilor, dezvoltarea metodologiilor educaționale alternative, creșterea capacității organizaționale pentru parteneri, promovarea oportunităților internaționale de voluntariat pentru tinerii din comunitatea locală, sporirea gradului de inovare în proiectele de voluntariat. Participanții primului stagiu de 6 luni (septembrie-februarie) au venit la noi din cele 4 țări. În prima fază a proiectului tinerii au participat la activități de team building, training în educație non-formală, managementul grupului și facilitare grafică, organizate la sediul CVCN. După această perioadă de „inițiere” și câteva vizite pe Aleea Bucura nr. 22, au avut parte de introducerea în diferite filosofii educaționale, au cunoscut filosofia și principiile Green School, au discutat despre elementele esențiale ale educației prin iubire și au observat copiii. După această pregătire temeinică Firangiz, Mariam, Marin și Shehide au propus diferite ateliere pentru prin care copii își vor exersa și îmbunătăți abilitățile de comunicare în limba engleză. Curios cum facem lucrurile? Uită-te pe site-ul nostru, pe pagina de facebook, scrie-ne un mail sau dă-ne un telefon. |